بالان سنگ
بالان سنگ
بالان سنگ
تهران ، کیلومتر 19 اتوبان ساوه . شهرک صنعتی پاسارگاد، کوچه صنعت 7

سنگ تراورتن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ تراورتن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ تراورتن از انواع سنگهای تزئینی است که برای اولین بار در شهر تاریخی و باستانی تیبور یا همان تیولی امروزی در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفته است. علت استفاده از این سنگ در امپراطوری های ایتالیایی در دوران باستان، نشان دادن استحکام و قدرت این امپراطوری است.

این سنگ بافت متخلخل و نواری شکل دارد و در رنگها و طرح های متنوع در بازار موجود است. علت تنوع زیاد انواع سنگ تراورتن مواد رسوبی این سنگها است. از آنجایی که بیشتر سنگهای تراورتن مقاومت سایشی پایینی دارند، مراحل تولید آنها آسان است.

شاید تصور کنید این مقاومت سایشی پایین نشان دهنده مقاومت کم این سنگها است اما باید اشاره کنیم که از سنگ تراورتن برای مکان هایی با تحمل زیاد مقاومت فشاری استفاده می شود.

سنگ تراورتن چه کاربردهایی دارد؟

سنگ تراورتن از معادن مختلفی استخراج شده و با روشهای متنوعی فراوری می شود. همین موضوع باعث ازدیاد انواع این سنگ شده است. هریک از این سنگها در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان های مختلف با کاربری های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این مطلب بیشتر با انواع سنگ تراورتن و کاربردشان آشنا می شوید.

معمولا با توجه به میزان تخلل سنگ تراورتن می توان کاربرد آن را تشخیص داد. برای مثال سنگ هایی که تخلل کمتری دارند و در مقابل نفوذ رطوبت مقاومت بیشتری دارند، معمولا برای طراحی حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و یا نمای بیرونی استفاده می شوند.

از آنجایی که بیشتر انواع این سنگها ویژگی بالا، یعنی نفوذ پذیری پایینی دارند، بهترین گزینه برای طراحی نما در مناطق سردسیر و با بارندگی زیاد هستند. در دکوراسیون داخلی نیز می توان این نوع از سنگهای تراورتن را در طراحی راه پله ها، کفپوش و قرنیز دیواری مورد استفاده قرار داد.

سنگ تراورتن با مرمر و گرانیت چه تفاوتی دارد؟

این سه سنگ را می توان از پرکاربردترین سنگها در طراحی نمای ساختمان ها دانست. در بین این سه سنگ مقاوم و مسحکم ترین گزینه سنگ گرانیت است. پایین ترین میزان استحکام نیز به سنگ مرمر تعلق دارد. در واقع سنگ تراورتن را می توان حد فاصل این دو مورد دانست. در ادامه به مقایسه این سنگ ها می پردازیم.

اما چرا استفاده از سنگ تراورتن رایج تر است؟ این سنگ با داشتن تخلخل و نفوذ مناسب دوغاب، در برابر واکنش های شیمیایی و تغییرات آب و هوایی مقاوم تر است. به همین دلیل می توان انواع سنگ تراورتن را در نماهای خارجی و محیط های داخلی ساختمان ها به کار برد.

انواع سنگ تراورتن براساس نحوه فراوری

یکی از روش های تقسیم بندی انواع سنگ تراورتن براساس نحوه فراوری و تولید آنها است که به طور کلی به ۴ دسته عمده زیر تقسیم می شود:

۱. سنگ تراورتن هوند

اگر می خواهید نحوه نظافت راه پله ها آسان تر شود می توانید از تراورتن هوند برای راه پله استفاده کنید. این سنگ ظاهری مات و یکدست دارد و نور را بازتاب نمی دهد. به این ترتیب می توان در فضای داخلی واحدها نیز از آن استفاده کرد.

۲. سنگ تراورتن صیقلی

ادمین سایت

کسب و کار یک سازمان است که برای فراهم کردن کالا و یا خدمات به مشتری ایجاد شده‌است. کسب و کار در اقتصاد سرمایه‌داری حکم‌فرماست، بیشتر کسب و کارها که مالک آن‌ها بخش خصوصی است برای این ایجاد شده‌اند که سود ساز باشند و دارایی صاحب‌شان را بیشتر کنند.

2 پاسخ به “سنگ تراورتن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟”

  1. محمد پارسا گفت:

    خیلی عالی بود

  2. سها گفت:

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[contact-form-7 id=”605″ title=”تماس با ما سریع”]